Inden for det seneste år har klimaforandringer og bæredygtighed været højt på dagsordenen i samfundet generelt. Forurening og overforbrug forårsager et stort pres på jordens knappe ressourcer og på miljøet. For at fremtidens generationer skal kunne have de samme muligheder, er det nødvendigt med en bæredygtig udvikling. Dette betyder at vi må retænke den måde vi bruger ressourcerne på – og dette er lige præcis tankegangen i cirkulær økonomi. Cirkulær økonomi er en økonomisk tankegang og model, der bygger på bæredygtighed og optimal udnyttelse af ressourcer. Her ser man på produktets livscyklus med fokus på at materialer og produkter skaber værdi over en lang periode, ved at genanvende og genbruge så meget som muligt.
Modsætningen til cirkulær økonomi kaldes lineær økonomi, som er det system vi benytter os af i øjeblikket. Denne tankegang går ud på, at vi udvinder materialer, producerer varer for derefter at kassere dem, når vi har brugt dem. Dette resulterer i et stort overforbrug og fører til store mængder affald. Denne løsning er dog ikke holdbar i længden, og det er derfor nødvendigt at gøre op med den lineære tankegang for at sikre en bæredygtig fremtid.
Cirkulær økonomi er vejen frem
Omstillingen til cirkulær økonomi rummer ikke kun en stor gevinst for klimaet, men også for virksomheders konkurrenceevne. Virksomheder der implementerer en mere cirkulær forretningsmodel, har mulighed for at reducere produktomkostningerne, fordi ressourcerne genanvendes i værdikæden. Det betyder at produkterne nu bliver billigere at producere, hvilket naturligt fører til lavere produktpriser. På den måde er det også en gevinst for forbrugerne. Samtidig får cirkulære virksomheder en mulighed for at øge innovationen gennem udvikling af nye forretningsmodeller, der bygger på de cirkulære principper.
De cirkulære principper
Overordnet set bygger den cirkulære økonomi på en række principper, der hver især er med til at skabe værdi ved at forlænge produktets livscyklus – denne process er også det der beskriver begrebet recirkulation.
Langvarig cirkulation: Jo længere et produkt kan cirkulerer i værdikæden, jo bedre er det. Derfor er det godt hvis produktet har en lang livscyklus. for at et produkt skal kunne cirkulere længe, kræver det enten at selve materialet er langtidsholdbart, men det kan også opnås ved at udskifte dele eller ved at reparere produktet.
Genanvendelse: Det er en fordel hvis produktet kan genanvendes så meget som muligt.
Bionedbrydeligt materiale: Biologisk nedbrydelige produkter er også en vigtig byggesten i den cirkulære tilgang. Hvis produktet er fremstillet af et biologisk nedbrydeligt materiale, kan det nedbrydes i naturen, og dermed indgå i det biologiske kredsløb.
Deleøkonomi: Deleøkonomi er en hyppigt anvendt forretningsmodel, hvor flere mennesker deles om det samme produkt, som for eksempel ved udlejning af biler eller airbnb.
Den nære cirkel: Værdi skabes ved at bruge mindst mulige ressourcer på at forarbejde produktet, når det genanvendes. Jo færre ressourcer (såsom arbejdskraft, vand og energi) der bruges, jo bedre.
Hvordan kan man som forbruger bidrage til den cirkulære tankegang?
Som forbruger findes der også mange måder, hvorpå man kan bidrage til den cirkulære økonomi. Her kan man for eksempel prøve at tænke ovenstående principper ind i sit eget forbrug ved at købe brugt, låne, leje eller reducere køb af nye ting.