5 grunde til fald i din omsætning, og hvordan du løser dem

Dette indhold er sponsoreret 

Det kan være frustrerende at sidde som leder af en virksomhed og opleve fald, når man arbejder dag ud og dag ind for at skabe succes. Heldigvis kræves der ikke altid drastiske beslutninger for at vende kurven og genskabe de grønne tal.

Markedsføringsplanen er for ambitiøs eller forkert

Det hænder tit i virksomheder, at alt spiller. Der er styr på økonomien, produkterne og medarbejderne, men kunderne mangler. Dette skyldes ofte, at markedsføringen ikke er målrettet nok – den rammer simpelthen ikke kunden. Ofte handler markedsføring om små, ubevidste tanker, som skal plantes hos kunden. Måske er din markedsføringsplan blevet for ambitiøs og vil for meget, så kunden bliver overvældet i stedet for at købe. Det er nemt og billigt at sætte ind med små midler som f.eks. kuglepenne med tryk, vandflasker, termokander og andet materiale, som kan gives til dine kunder og med dit logo på, så kunden ubevidst bliver mindet om din virksomhed. Find mere information her.

Din virksomhed prisfastsætter for højt

Det er aldrig sjovt at betale for meget – selvom du måske ville ønske, at dine kunder gjorde det. Ofte synes virksomhedsejerne, at deres produkt er det absolut bedste på markedet. Det skal du forresten også synes, men du må ikke lade det overskygge realiteten. Dit produkt bør fastsættes ud fra kvalitet, produktionsomkostninger og konkurrent priser. Hvis dit produkt er lige så godt som det andet på hylden, men koster 200 kr. mere, så bliver du valgt fra, medmindre du kan sælge produkter med en merværdi. Merværdi kan f.eks. skabes gennem design, reklame og behov.

Du har ikke lavet et nyt produkt gennem længere tid

Som mennesker elsker vi rutiner, vi kan godt lide, at tingene er, som de altid har været. Dette gør sig især også gældende for mange virksomheder – dog vil kunderne oftest have det nyeste på markedet. Det er derfor dit ansvar konstant at læse markedet og dine kunder, så du kan levere den varer, der efterspørges. Generelt er det aldrig dumt at investere i et team, som analysérer og afdækker markedet 24/7, mens de udarbejder forslag til nye produkter.

Dårlig omtale

Al omtale er i princippet god omtale, men måske er virksomheden rendt ind i en større skandale, som har resulteret i kundetab. Det vigtigste her er at erkende fejlen og undskylde til pressen. Der vil altid gå noget tid, før kunderne vender tilbage, men hvis man lægger sig fladt ned og tager ansvar, så udviser man som virksomhed modenhed og styrke – hvilket er essentielt, når man befinder sig i en sårbar position.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Rul til toppen